Донесе ли кризата от COVID-19 нови бизнес възможности?

donese-li-krizata-ot-covid-19-novi-biznes-vazmozhnosti

Всяка криза носи несигурност. Епидемията на COVID-19, поставянето под карантина на населението и всички мерки за защита са тук, за да ни покажат, че светът вече не е това, което познаваме. Случващото се засегна целия свят за по-малко от месец – ограничения в пътуванията и публичните събирания, прекъсвания на веригата за доставки и несигурност на пазара. Всички прогнози сочат COVID-19 да остави дълбоки и трайни въздействия върху икономиката.

Въпреки това, както във всяка кризисна ситуация от живота, е необходимо да се подходи спокойно и максимално разумно към нея. Колкото и страшна да изглежда ситуацията, е нужно да се взимат трезви решения и навременни мерки с цел минимални последствия върху глобалната икономика и локалния бизнес.

Трудно е да се предвиди какво точно ще се случи през предстоящите месеци, но ние ще ви разкажем за няколко стъпки, които можете да предприемете по време на кризисни ситуации:

 

  1. Бъдете социално отговорни

Да, на никого не му е приятно да бъде затворен. Да, продажбите вероятно се сриват с бързи темпове. Но бъдете отговорни – затворете офиса и се приберете у дома. Използвайте времето, посветено на home office, за да прочетете нова бизнес книга и да наваксате с всички новости в сферата на бизнеса си, за които все не ви остава време в забързаното ежедневие. Независимо дали ръководите бизнеса или сте нает служител.

Ето няколко заглавия, които ви препоръчваме:

  • „The Four: скритата ДНК на „Епъл“, „Амазон“, „Фейсбук“ и „Гугъл““, автор: Скот Галоуей
  • „Скритите оръжия в рекламата“, автор: Алексей Иванов
  • „Без компромис?“, автор: Крис Вос
  • „Тайните на разказването на истории“, автор: Кармайн Гало

 

  1. Подгответе се.

Подгответе се за финансовите последици и имайте бизнес готовност. Управлението на потенциалния финансов риск е ключов фактор с преодоляването на всяка рецесия в бизнеса. Съставете си план за действие за настоящия момент и такъв за момента, когато всичко отмине. Важно е да бъдете абсолютно подготвени при извънредни ситуации и да предприемате мерки навреме. Започнете от сигурния си бюджет за следващите 3 месеца и го разпределете по конкретни дейности. Отбележете си най-рисковите сфери, за да бъдете подготвени при още по-тежък период. Обмислете новия си план с наличния финансов бюджет още сега.

 

  1. Направете стратегическа среща с консултантите и маркетинг екипа си.

Изградете стратегия за “кризисен маркетинг”, ако все още нямате такава. Не се опитвайте да вкарате всички в стандартния им ритъм, невъзможно е – нали цялата страната е в извънредно положение? Да, някои бизнеси са по-потърпевши от други. Ако сте компания, която предлага своите услуги и продукти онлайн, сега е моментът да заложите на силна рекламна кампания, все пак всички си стоим вкъщи и прекарваме голяма част разглеждайки различни оферти в дигиталното пространство.

Ако дейността на вашата компания позволява продажбите да се случват единствено във физически обекти, това е добра възможност за изграждане на по-силен бранд имидж. Той е най-ценният актив на всяка компания – факторът, който подпомага продажбите до голяма степен, задържа своите клиенти, постига висока стойност на продуктите и работи за вас, дори когато вие не го правите.

Реорганизирайте и препланирайте цялата си комуникация. Всичко, което сте планирали за следващите месеци, сега има нужда от нова визия и послание.

За целта Newtrend Agency се включи със специални пакети за кризисен маркетинг в подкрепа на малкия и средния бизнес. Избирайки някой от трите варианта („Спешна помощ„, „Преодоляване на мозъчни блокажи“ или „Успешна година„), фирмите трябва да финансират само 30% от себестойността им – останалото е доброволен наш труд, който даряваме в усилията ни да подкрепим местния бизнес.

 

  1. Усмихнете се и накарайте хората да се усмихнат

Във време, когато всички са изплашени за живота си, стоят затворени по домовете си и слушат предимно негативни новини – вдъхнете им надежда. Направете деня им различен, като споделите нещо позитивно. Подкрепете своите служители, направете жест за колегите и клиентите си. Проявете креативност.

Ето няколко кампании, които могат да ви послужат за вдъхновение:

  • Български телекомуникационни компании са солидарни към случващото се в страната и подаряват на потребителите си едномесечни пакети напълно безплатно.
    А1 приветства своите абонати да си останат вкъщи, а за по-приятния им престой подарява 200 телевизионни канала без значение от абонаментния им план.
  • Vivacom също приканва потребителите си да прекарат повече споделено време с близките си у дома. Кампанията им предлага 10 000 MB безплатен интернет, както и безплатен достъп до медийни услуги и допълнителни TV канали.
  • Магазини за козметика и парфюми Douglas & Beauty Zone призовават клиентите си да си останат красиви вкъщи. Физическите им обекти в страната са спрели да работят, но предлагат на потребителите си 20% отстъпка на всичко и безплатна доставка.

Голяма част от компаниите предлагат отстъпки и безплатна доставка за онлайн поръчки. Те знаят колко време хората прекарват в социалните мрежи и онлайн магазини особено сега, когато са у дома през целия ден.

 

  1. Комуникирайте

Хората са неизменна част от всеки успешен бизнес. За тях и за вас е важно да ги подкрепите, окуражите и защитите. Комуникацията помежду ви е от съществено значение за постигането на тази цел. Работете от вкъщи и организирайте регулярни работни срещи помежду си. Ако не знаете как точно да го направите, тествайте някои от тези софтуери:

Разпределете задачите помежду си и създайте бележки след срещата, за да е ясно кой какво има да прави. Отбележете задачите в календара си – ефективното му управление ще помогне да имате поглед върху работата и заетостта на всеки, дори когато не сте в едно помещение.

 

  1. Подсилете връзката със своите клиенти

Социалните мрежи ни дават възможност да останем свързани дори по време на криза. Не се затваряйте и не изолирайте бизнеса си. Използвайте възможността да говорите със своите клиенти повече от обичайното. Питайте ги от какво имат нужда. Окуражете ги да не спирайте рекламните си кампании в паниката. Точно сега е момента да им покажете, че наистина се грижите за тях и заставате зад бизнеса им изцяло.

Хората прекарват голяма част от времето си онлайн, възползвайте се от това и не пропускайте възможността. Надградете своята бранд стратегия. Именно по време на криза, вашата адекватна реакция и комуникационна стратегия могат да ви превърнат в марка, която клиентите обичат и да се превърнете в т.нар lovemarks.

 

  1. Изградете силен бранд

Маркетинг стратегиите, фокусирани само върху промоции и продажби, са краткосрочно решение. Те няма да ви отличат от всички точно сега, защото масово се залага на такива кампании. Инвестирайте време и усилия да спечелите любовта и сърцата на потребителите си.

Обмислете предлагането на нови дигитални продукти. Ако вече имате работещ уебсайт, обмислете възможността за мобилно приложение. Помислете за това как да повишите дигиталното IQ на бизнеса си.

Ако досега не сте работили с инфлуенсъри, а брандът ви е предразположен към този тип маркетинг – помислете за възможността. Не ви е нужен голям бюджет, за да поканите микро инфлуенсър да представи вашия бизнес. През последните години микро инфлуенсърите придобиват все по-голяма стойност за бизнеса, защото не просто създават лоялна аудитория, а изграждат истински микро-общности.

 

  1. Довършете проектите, които дълго време отлагате

Списъкът е дълъг, знаем това – сайтът, по който работите от месеци, бранд идентичността, за която трябва да върнете обратна връзка на дизайнерите и прочие. Изчистете списъка си със задачи, които вече толкова време не успявате да приключите. От вас зависи да създадете възможността за начало на нещо ново и да стъпите на по-високото стъпало.

 

  1. Пишете

Маркетингът на съдържанието е сила и винаги ще бъде. Снимки, обучителни видеа, блог статии, нови продукти и описания в онлайн магазина – все неща, които имаме склонността да отлагаме. “Офисът от вкъщи” ще ви даде възможност да довършите неща, които отдавна отлагате и да създадете актуално и интересно съдържание за сайта си.

Разкажете повече за вътрешния живот на фирмата. Разкажете за свое уникално конкурентно предимство. Разкажете защо се отличавате от останалите и защо сте едни от най-добрите в сферата си.

 

В кризисни моменти като този, е важно да помним, че монетата винаги има две страни. Въпросът е не само какви ни взима, а и какво ни дава това изпитание. Готов ли е бизнесът ви за новото време, новите потребителски навици, а може би и за новия свят? Притежава ли необходимото, за да оцелее и да стане по-силен?

Разкажете ни!

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php