Как младите лидери управляват по-възрастните си служители

Good-Leadership-Young-Leaders

Все по-често служители от поколението Y управляват хора, достатъчно големи, за да бъдат техни родители. Това може да бъде много трудно, но има начини, по които то да сработи.

Good-Leadership-Young-Leaders

Преди време се запознах с Евгени Иванов – управител на малка фирма в София, която е стъпила на пазара сравнително скоро, но за времето, през което съществува вече е постигнала добри успехи. От компания с трима служителя и много добра идея, но неясна представа как ще се развият нещата -преди 3 години, сега за него работят близо 30 човека, които му помагат да осъществи плановете си за фирмата. И нещата му се получават много добре.

На по чаша сутрешно кафе се опитах да достигна до неговата тайна за успех (фразата е шаблонна, но начинът му на действие – не ).

Евгени е на 28 и вече е съдържател на успешен бизнес в най-проспериращия град в България.  Всъщност той сподели, че най-големият препъникамък е била именно възрастовата разлика между него и неговите служители.

Управлението на кадри, които са по-възрастни от теб може да бъде предизвикателство. Въпреки това днес все повече мениджъри и бизнес лидери са по-млади от служителите си. Като цяло на работното място и в обществото сме научени да зачитаме и уважаваме по-възрастните от нас и тези с повече години опит и за много хора звучи съвсем логично тези, които са по-големи от нас да са по-нагоре в йерархията на дадена компания.

Евгени ми разказа как се е справил с проблема или по-скоро със ситуацията, преди тя да се превърне в проблем.

Когато ти си лидерът, екипната работа е твоя отговорност

Много е важно да успееш да провокираш служителите си да работят с теб (бележка – да не се разбира „За теб“), а не срещу теб. Да стимулираш най-добрите им личностни качества и да им помогнеш да ти предложат най-успешните професионални такива.

Добре е да отделиш време, за да създадеш връзки между теб и твоите служители. В никакъв случай тук не говоря да станете най-добри приятели, но едно е сигурно – служителите са по-лоялни към работните взаимоотношения, изградени между колеги и мениджърски екип, отколкото към самата фирма.

Едно то нещата, които лично на Евгени е помогнало още от самото начало да стигне до служителите си и да отпусне атмосферата, е чувството за хумор, способността да показваш, въпреки лидерската позиция, че не летиш в облаците и имаш реална представа за ситуацията – както се казва , не се взимаш на сериозно по недопустим, в професионален план,  начин.

Отношенията градят моста на успешната взаимна работа

Отношението, което показваш към своите колеги или служители, от които зависиш и които зависят от теб, е много важно да бъде изградено с правилния ресурс и по правилния начин. Евгени не си позволява да има предварителна нагласа към никого и никаква негативна такава, защото както знаем всички много добре, всеки човек идва на работа освен с професионалните си умения и с личните си настроения.

Колкото и да е бил труден вчерашният ден, независимо дали си имал лични проблеми или проблеми с колата, е много важно на работа да слагаш маска, но в никакъв случай в негативния и лицемерен смисъл на думата, а напротив. Човекът, лидерът, трябва да слага приоритетите си правилно. Тази маска има смисъл да покаже най-доброто от теб на служителите ти. Ти си примерът.

Обратната връзка и предложенията- ключ към правилната нагласа

Взимането на съвети и мнения от служителите смазват машината и тя започва да работи по-добре. Всеки един от тези хора, по-зрели от теб, могат да ти дадат съвет, независимо дали професионален или от по-лично естество (все пак обаче трябва да се спазва правилната дистанция), което от своя страна още повече изтрива разликата в годините и позициите. Добре е някои от съветите да бъдат приети, дори и с риск резултатът да не е позитивен. По този начин регламентираш, че базирано на опита им, ти имаш довери в техните виждания. Така се гради отново не само професионални, но и чисто човешки взаимоотношения.

Ти си лидерът,независимо от възрастта

Много е важно служителите ти да не видят дори и нотка на съмнение в теб самия. Нито намек за колебание или хаос. Именно защото те са по-зрели от гледна точка на опит, професионалисти в сферата, очакват от теб, като техен лидер, бързи и добре взети решения. Ако забележат объркване, страх, неспособност за взимане на решения, всяко едно от предишните взаимоотношения би се дискредитирало и не би имало никаква тежест.

Дори и по-млад от тях, имаш ли зряло и адекватно виждане за нещата, би било само в плюс. Т.е. ако възникне някакъв проблем, независимо по твоя или чужда вина, би било добре да се подходи с разбиране, независимо от йерархията в компанията. И всъяност тогава тези хора с повече житейски и професионален опит, си дават сметка,че срещу тях стои човек, който има разбиране за ситуацията. Той няма да се нахвърли срещу тях или да побегне в паника, а ще реши проблема и ще доведе нещата до успешен край, дори и с тяхна помощ.

В критични моменти бързото взимане на решения и способността да потушаваш създало се напрежение е нещо, което в края на работния ден се цени високо от твоите служители. Това са качества, благодарение на които работата е не само успешна, но и много приятна.

Отговорност към позицията и компанията

Нещо, което се е превърнало за Евгени в задължителна част от работния процес от неговата позиция на лидер, е проявата на отговорност към фирмата. Много е важно за всеки ръководител, но най-вече важи за младите такива, на края на работния ден да не бързаш да си тръгнеш от офиса първи. Не бива да напускаш бойното поле първи и не бягаш към по-свободната вечер извън работното място. Твоите служители очакват да си на ниво до края на работния ден.

Младите лидери са бъдещето на проспериращите компании. Те се учат в движение, но има някои основни принципа, които трябва да следват.

Да бъдеш отговорен. Да бъдеш навреме. Да бъдеш професионалист! 

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php