Все по-често служители от поколението Y управляват хора, достатъчно големи, за да бъдат техни родители. Това може да бъде много трудно, но има начини, по които то да сработи.
Преди време се запознах с Евгени Иванов – управител на малка фирма в София, която е стъпила на пазара сравнително скоро, но за времето, през което съществува вече е постигнала добри успехи. От компания с трима служителя и много добра идея, но неясна представа как ще се развият нещата -преди 3 години, сега за него работят близо 30 човека, които му помагат да осъществи плановете си за фирмата. И нещата му се получават много добре.
На по чаша сутрешно кафе се опитах да достигна до неговата тайна за успех (фразата е шаблонна, но начинът му на действие – не ).
Евгени е на 28 и вече е съдържател на успешен бизнес в най-проспериращия град в България. Всъщност той сподели, че най-големият препъникамък е била именно възрастовата разлика между него и неговите служители.
Управлението на кадри, които са по-възрастни от теб може да бъде предизвикателство. Въпреки това днес все повече мениджъри и бизнес лидери са по-млади от служителите си. Като цяло на работното място и в обществото сме научени да зачитаме и уважаваме по-възрастните от нас и тези с повече години опит и за много хора звучи съвсем логично тези, които са по-големи от нас да са по-нагоре в йерархията на дадена компания.
Евгени ми разказа как се е справил с проблема или по-скоро със ситуацията, преди тя да се превърне в проблем.
Много е важно да успееш да провокираш служителите си да работят с теб (бележка – да не се разбира „За теб“), а не срещу теб. Да стимулираш най-добрите им личностни качества и да им помогнеш да ти предложат най-успешните професионални такива.
Добре е да отделиш време, за да създадеш връзки между теб и твоите служители. В никакъв случай тук не говоря да станете най-добри приятели, но едно е сигурно – служителите са по-лоялни към работните взаимоотношения, изградени между колеги и мениджърски екип, отколкото към самата фирма.
Едно то нещата, които лично на Евгени е помогнало още от самото начало да стигне до служителите си и да отпусне атмосферата, е чувството за хумор, способността да показваш, въпреки лидерската позиция, че не летиш в облаците и имаш реална представа за ситуацията – както се казва , не се взимаш на сериозно по недопустим, в професионален план, начин.
Отношението, което показваш към своите колеги или служители, от които зависиш и които зависят от теб, е много важно да бъде изградено с правилния ресурс и по правилния начин. Евгени не си позволява да има предварителна нагласа към никого и никаква негативна такава, защото както знаем всички много добре, всеки човек идва на работа освен с професионалните си умения и с личните си настроения.
Колкото и да е бил труден вчерашният ден, независимо дали си имал лични проблеми или проблеми с колата, е много важно на работа да слагаш маска, но в никакъв случай в негативния и лицемерен смисъл на думата, а напротив. Човекът, лидерът, трябва да слага приоритетите си правилно. Тази маска има смисъл да покаже най-доброто от теб на служителите ти. Ти си примерът.
Взимането на съвети и мнения от служителите смазват машината и тя започва да работи по-добре. Всеки един от тези хора, по-зрели от теб, могат да ти дадат съвет, независимо дали професионален или от по-лично естество (все пак обаче трябва да се спазва правилната дистанция), което от своя страна още повече изтрива разликата в годините и позициите. Добре е някои от съветите да бъдат приети, дори и с риск резултатът да не е позитивен. По този начин регламентираш, че базирано на опита им, ти имаш довери в техните виждания. Така се гради отново не само професионални, но и чисто човешки взаимоотношения.
Много е важно служителите ти да не видят дори и нотка на съмнение в теб самия. Нито намек за колебание или хаос. Именно защото те са по-зрели от гледна точка на опит, професионалисти в сферата, очакват от теб, като техен лидер, бързи и добре взети решения. Ако забележат объркване, страх, неспособност за взимане на решения, всяко едно от предишните взаимоотношения би се дискредитирало и не би имало никаква тежест.
Дори и по-млад от тях, имаш ли зряло и адекватно виждане за нещата, би било само в плюс. Т.е. ако възникне някакъв проблем, независимо по твоя или чужда вина, би било добре да се подходи с разбиране, независимо от йерархията в компанията. И всъяност тогава тези хора с повече житейски и професионален опит, си дават сметка,че срещу тях стои човек, който има разбиране за ситуацията. Той няма да се нахвърли срещу тях или да побегне в паника, а ще реши проблема и ще доведе нещата до успешен край, дори и с тяхна помощ.
В критични моменти бързото взимане на решения и способността да потушаваш създало се напрежение е нещо, което в края на работния ден се цени високо от твоите служители. Това са качества, благодарение на които работата е не само успешна, но и много приятна.
Нещо, което се е превърнало за Евгени в задължителна част от работния процес от неговата позиция на лидер, е проявата на отговорност към фирмата. Много е важно за всеки ръководител, но най-вече важи за младите такива, на края на работния ден да не бързаш да си тръгнеш от офиса първи. Не бива да напускаш бойното поле първи и не бягаш към по-свободната вечер извън работното място. Твоите служители очакват да си на ниво до края на работния ден.
Младите лидери са бъдещето на проспериращите компании. Те се учат в движение, но има някои основни принципа, които трябва да следват.