Искате хубав сайт – красив, примамлив и най-вече привличащ клиенти. Представяте си ярки цветове, изскачащи прозорци, човечета, които говорят и навигират и още, и още. Стоп! Както всяко нещо и при изграждането на нови сайтове има строги правила, които трябва да се спазват. Често дизайнери и програмисти просто изпълняват заданието на своя клиент без да го съветват какво ще е най-доброто за него. А клиентът, уви, радко знае какво иска. Ето защо ще ви предоставим кратък списък от неподходящи цветови комбинации, които да забравите, планирайки новия си сайт.
Няма спор. Всички цветове са прекрасни – от наситено тюркоазено, до тъмно сиво и мастилено зелено. Но когато говорим за уеб дизайн, трябва да сме наясно, че комбинациите от цветовете могат да постигнат както чудеса, така и да предизвикат кошмари.
Много хора смятат, че поставянето на два цвята с почти еднакви нюанси един върху друг ще е красиво и привлекателно за потенциалните посетители на сайта. Зеленото и жълтото в комбинация обаче често правят текстовете напълно нечетивни, какво при печат, така и онлайн.
Имате фирма за озеленяване и искате всичко да е в тревисто…? Добре, но внимавайте с какво го съчетавате. Една от най-лошите комбинации е зелено, жълто или лилаво върху зелен фон. Какво и да си играете с нюансите и светлосенките, текстът винаги ще бъде трудно четивен и клиентът бързо ще се откаже да се тормози над вашите предложения.
Проблем с четивността на буквите може да се получи, ако се съчетаят светлите тонове на зелено и жълто върху бяло. Ако държите фонът да е снежен, изберете комбинация с по-тъмните нюанси на сиво или черно. Бял фон със сиви букви например.
Неоновите цветове и цветовете на дъгата определено привличат вниманието, но същевременно са и безкрайно дразнещи и подсъзнателно карат хората да отместват поглед. Подобни ярки багри уморяват очите и водят до чувство на неудовлетвореност и неприязън. А вие не искате клиентите ви да свързват компанията с подобни негативни емоции, нали?
Една от най-неприятните комбинации при изграждането на уеб сайт е червено, синьо или лилаво върху черен фон. Текстът при тази комбинация ще бъде напълно нечетлив. В действителност всеки текст независимо от това в какъв цвят (дори и бяло) се възприема изключително трудно, когато е поставен върху черен фон. За да ви се получи, трябва да използвате цветни или бели полета около тъмния фон. Запомнете обаче, че черното е прекалено силно и надделява над всеки друг цвят на уеб страницата и човек несъзнателно насочва погледа си към него.
Забавно е, приятно, шарено, но… твърде многото различни цветове, поставени едни до други изглеждат зле. Тук изобщо няма значение дали е използвано зелено, червено, жълто. Всички тези отенъци объркват окото на човек и той не знае накъде да гледа, което подсъзнателно го дразни. Ето защо при избора на цвят за вашия сайт, най-добре ограничете бройката им до два или три. В много редки случаи се позволяват четири.
Да, в ежедневието си може да обличате синя риза, съчетана с червен панталон, но… при дизайна на вашия сайт това е напълно забранено. Много хора смятат, че жълтото констрастира добре с червеното и това ще привлече вниманието на посетителите. В действителност, когато говорим за подобна комбинация онлайн резултатите са катастрофални. Колкото и да не ви се вярва, ако дълго време се взирате в текстове в жълто на червен фон, вероятността да ви се замая главата е огромна. Червеното, подобно на черното, доминира над другите цветове и не бива да се използва често.
Повечето дизайнери са на мнение, че една от най-лошите комбинации е синьо върху червен фон. Багрите са прекалено силни и се борят кое да надделее.
Не, не всички сайтове със син фон са лоши. Дори напротив някои привличат вниманието и задържат посетителите. Ярко синьото обаче е нещо различно. То е твърде силно и не се възприема добре. В малко „количество“ или като текст на светъл фон е допустимо. Колкото по-ярък и неонов обаче става цветът, толкова по-зле за сайта. То почти няма с какво да се съчетае (дори базовите черно и бяло), затова най-добре не го използвайте.
Жълтите нюанси не са сред най-предпочитаните от дизайнерите, но точно като синьото, когато се използват в умерено количество, могат да направят сайта ви жив и привлекателен. За ретро стил може да съчетаете жълто с кафяво например, но тази комбинация трябва просто „да се обажда“ тук-там в сайта. Предполага се, че жълтият цвят предизвиква чувство на щастие, безгрижие и блаженство. Когато говорим за сайтове обаче, усещанията на потребителите са точно противоположни. Очите бързо се уморяват и човек се чувства раздразнен.