Бьорн Стансвик, MentorMate: Опознайте клиента си и се фокусирайте върху бизнеса си!

mentormate_ceo

В началото на ноември американската компания,  разработваща специализиран софтуер MentorMate стартира “MentorMate Academy”, в рамките на която предлагат тримесечно безплатно обучение в областта на софтуерните технологии. За кратко време темата се превърна в една от най-четените за месеца и се срещнахме с Бьорн Стансвик, основател и изпълнителен директор на MentorMate, за да ни разкаже повече за проекта и академията.

Бьорн Стансвик е основател и изпълнителен директор на MentorMate и iQpakk. MentorMate е специализирана компания в разработката на уеб и мобилни приложения, като сред клиентите й има и компании от списъка на Fortune 500 в световен мащаб..

_Бьорн, разкажи ми за MentorMate? Как една компания, основана в САЩ, Минесота решава да отвори офис в България, какво те привлече?

Основах MentorMate през 2001г, осъзнавайки, че мобилните приложения са бъдещето. Опитах да работя с редица разработчици, но нещата не се получаваха и тогава срещнах някой, който познава добър разработчик в България. Така се срещнах с Димитър Добрев и си казах „защо не“? Повярвах му и реших да опитам. Бях изключително впечатлен от начина на работа и лидерските умения на Митко и един ден го попитах дали случайно няма приятели, които биха желали да работят за мен. Иван Пеев беше вторият човек, който наех в България. В началото и двамата работеха от спалнята на родителите на Митко, днес служителите на компанията са 120 души (и екипът продължава да се увеличава), а компанията се помещава в бизнес сграда в София, където сме наели три етажа. Имаме офиси още във Велико Търново и Пловдив. България се превърна в изключително стабилна основа за нашия бизнес, а служителите ни са лоялни и наистина дават най-доброто от себе си всеки ден.

_ През ноември стартирахте MentorMate Academy и предлагате безплатно обучение в областта на iOS приложенията – защо? Планирате ли да изнесете програмата извън София? Кои са преподавателите?

Всъщност безплатното обучение, което предлагаме е нещо много повече, ние предлагаме работа на най-добрите сред обучаващите се, работа в разрастваща се технологична компания.  Умишлено не сме направили обучението в MentorMate Mobile Academy платено, искаме да сме сигурни, че цената няма да е пречка най-добрите (потенциални) разработчици да дойдат при нас. Колкото до мястото, за момента планираме Академията да съществува само в София, но компанията ще се разраства и в други градове. Бургас и Варна  са следващите, където искаме да отворим офиси и с радост бихме приветствали разработчици от цяла България, които искат да се присъединят към екипа ни. Всички кандидатури могат да бъдат изпращани на  hiring@mentormate.bg. Обучителите в MentorMate са експерти в областта, които работят съвместно с нашите разработчици от ниво 4.

_Разкажи ми за света на мобилните технологии – през последната година говорим все по-често за хардуерните екосистеми, същевременно облачните приложения от типа на Evernote, Dropbox и Springpad стават все по-популярни – мислиш ли, че облачните интеграции са бъдещето на приложенията?

Всъщност, за да разберете вскичко за мобилния свят трябва да посетите MobCon! (смее се)

Виж, мобилните приложения са тук, за да останат. В момента си задаваме въпроси за облика на мобилната екосистема, но тя има няколко слоя – интернет и хостинг доставчиците, хардуерните устройства, платформите за приложения, операционните системи и самите приложения. Имаме два големи играча на пазара – Apple и Google, които се опитват да моделират света на мобилните технологии според собствените си интереси и да извлекат максимална изгода от това. Думата, която обичам да използвам и според мен най-добре обрисува ситуацията е „вездесъщност“, тоест всичко присъства навсякъде по всяко време.

Тъчскрийновете ще бъдат навсякъде около нас – когато последният път пътувах от Минесота към България видях суши ресторант, където по плотовете на масите имаше инсталирани iPad-и. Убеден съм, че е въпрос на време това да стане стандартна практика, както се случи всъщност и с хардуера, дори и да не обръщам особено внимание на това, техниката става все по-добра и все по-евтина – от година на година.

Ако трябва да съм честен много по-интересни са възможностите за бизнеса, които се отварят в резултат на всичко това. Умните бизнесмени биха видели възможности в това, неограничени възможности.

Ако имаше магическа пръчка, кои щяха да са идеалните, най-логичните и най-ефективните решения, които можеш да си пожелаеш? Вероятно именно това е посоката, в която ще се развива бизнеса ни. Твърде вероятно е неефективните решения да отпаднат.

Облачните технологии ще останат. Две са нещата, в които вярвам:

  1. локалното изпълнение винаги ще има предимство, пред взаимодействие, което разчита на достъп до интернет или отдалечени сървъри и
  2. локалните устройства никога не могат да имат широчината и дълбочината на съдържание и процесорната мощ на свързаните постоянно с интернет, а най-доброто приложение е това, което съумява да съчетае и двете, като за мен към текущия момент такива са именно приложенията в облака.

_Ако те попитам за „най-добрите практики“, кои са те според теб?

Опознай клиента си и се фокусирай върху бизнеса си.

Изключително важно е да съумееш да направиш предварителна оценка на клиента си, за да разбереш нуждите му, неговите очаквания, силни и слаби страни, така че да успееш да го обучиш, моделираш или адаптираш според собствения ти стил на работа. Много е важно да съумееш да изградиш екип с клиента си и да гледате в една посока. Например, има клиенти, които не познават добре технологиите и това е изключително важно по време на съвместната ви работа и начина, по който ще си сътрудничите. Много е важно наистина да съумееш да разбереш за какво всъщност им е нужен на тях софтуера, така че да разработиш правилното решение около ограниченията, които ще ти поставят. В голяма част от случаите бизнес стратегията и технологиите трябва да се движат ръка за ръка, за да бъде постигнат желания успех. Наблюдавал съм много случаи, при които лоша бизнес стратегия е в състояние да ограничи софтуерните разработки до 90% и все пак да бъдат постигната същата стойност за бизнес – креативността е ключът!

И на последно място, но не по важност, винаги трябва да се изхожда от позицията на клиента, само така разработеното решение ще отговаря на нуждите, за които ще се използва.

 

_И за финал, името на нашата медия е NewTrend(.bg), кажи ми кои са за теб „новите тенденции“?

За нас „новите тенденции“ са нещата, които никога не се променят, единствено те имат стойност. Промяната е константа. В един свят, където възможностите са толкова много и всяка води към различен изход, изключително важно е да знаеш кой си и каква е твоята мисия и заедно с това да умееш да се променяш, когато пазарът го налага.

Мисля, че наблюдаваме тенденция, при която бизнесът създава все по-тесни взаимоотношения със своите клиенти, включително и що се отнася до техните бизнес стратегии. Ако всичко, което правехме се ограничаваше до това „просто да пишем софтуер“, вече щяхме да сме достигнали края на жизнения си цикъл. Именно затова избрахме да се развиваме в различни отраслови сектори и сфери на дейност, да разработваме приложения за трети страни, да бъдем част от бизнес стратегията на нашите клиенти и се превърнахме в техен Професионален Съветник.

Ако говорим за тенденциите в областта на мобилните приложения, мисля че там дебатът ще е повече по посока мобилна версия на уеб сайта или мобилно приложение и аз категорично ще отговоря „и двете“. Мобилната версия на уеб страницата е  най-доброто решение, когато обсъждаме популяризиране името на марката и стандартните потребители. Когато потребителите започнат да взаимодействат по-активно с марката, идва ред на мобилното приложение. Всичко опира до бюджета и считам, че планираните бюджети за мобилно присъствие ще се увеличават пропорционално на броя на смартфоните в мрежите.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php