Миналата година, по време на LauncHub Long Weekend, както и Start-Up NEXT, имахме честта да се срещнем в България с един прекрасен ментор и лектор. Абсолютен специалист в сферата си, Шира Абел е Главен Изпълнителен Директор на една от най-успешните маркетингови консултантски агенции в Израел.
Имахме възможността да почерпим от нейните знания и да си поговорим за значението на маркетинговите стратегии в стартиращи компании, както и за най-важните принципи при позиционирането на нови продукти и услуги на пазара.
Казвам се Шира Абел и съм Главен Изпълнителен Директор на Hunter & Bard, маркетингова агенция за пълно обслужване, което означава, че правим всичко от Маркетингови стратегии, разработки, брандиране и изпълнение. Ние буквално бихме могли да бъдем изнесен маркетингов отдел за нашите клиенти или просто да работим на проектова база.
Всъщност бях поканена за лектор на конференцията Start-Up NEXT в края на миналата година. Идеята ми хареса и не се поколебах.
Не, това беше първото ми посещение.
Ами, старт-ъп сцената в България тепърва се открива! Това ми харесва. Мисля, че колаборацията, която се наблюдава между двата действащи акселератора в страната е страхотна. Това е едно чудесно начало и категорично има много потенциал за развитие.
Някой ми беше казал, че в този район на света няма много инвеститори, не съм съгласна. Познавам инвеститори от Австрия, Германия, Англия, които търсят подобни региони. Търсят диамант за шлифоване. Има много потенциални инвестиции в този регион и често човек намира най-интересните компании на неочаквани места.
Ами аз никого не трябва да убеждавам. Аз съм говорител на доста събития както в Израел, така и извън страната. Компанията ни има добра репутация и клиентите ни оценяват труда и времето, което влагам в развитието на стратегии. Ако някой има възможността да присъства на моя презентация, то тогава смятам, че разбира защо маркетингът е важен за един стартиращ бизнес.
Нашето портфолио от клиенти може да се раздели на два типа. Тези, които преди да стартират свой бизнес са били на високи позиции в големи компании и разбират нуждата от качествен маркетинг или хора, които са технически лица, например разработчици, на които трябва обясним на разбираем език какво точно правим.
Аз самата съм технически ориентиран човек, а това не е типичен профил за маркетингов професионалист. Точно затова смятам, че нашата компания има правилния подход към клиенти, които не са запознати с маркетинга като наука и практика. Всичко е въпрос на възможността да говориш на езика на клиента и да му помогнеш сам да разбере нуждата от маркетингова стратегия.
Повечето стартиращи компании, които познавам имат цялостна представа към кого насочват продуктите си, но понякога въпросът е как да достигнат до тези потенциални клиенти. Аз бих ги попитала – къде из онлайн пространството ‚живеят‘ вашите клиенти?
Стига да говорим за онлайн продукт, разбира се. Ако е стандартен продукт, който се продава в търговската мрежа продукт може да се използва миксиран метод с радио реклами, онлайн реклами и мобилни реклами. А ако е продукт, предназначен за други бизнеси, то тогава какво е поведението на компанията клиент? Как те биха използвали продукта?
Опитайте се да си отговорите на въпросите:
Не е толкова сложно, просто трябва да умеете да идентифицирате уникалните характеристики на продукта. На много хора точно това им е трудно. А аз от толкова години се занимавам с подобни казуси, че като че ли вече и на сън мога да изготвям стратегии.
Няма как да присъстваш навсякъде. Нямаш времето, нямаш и ресурсите. Аз обичам да се позовавам на историята на GroupOn. Имаше една друга компания, чието име не помня, която имаше същата концепция, но GroupOn имаха фокусирана стратегия – от град на град. Задължително трябва да имаш фокус в кампанията. А ако искаш да спечелиш пазара трябва да правиш неща с определена цел и да приемеш, че не притежаваш ресурсите да присъстваш навсякъде по едно и също време.
Да, хората не винаги имат търпението да биват бомбардирани в информация. Дълги рекламни съобщения могат да имат страхотен ефект когато са написани качествено. Тогава дълго съобщение може да постигне много по-добър резултат от кратко такова. Чудесен пример за това е книгата на Дейвид Огилви. Той говори за силата на дългите съобщения. В книгата си той дава страхотен пример с реклама на Мерцедес, която той прави. Рекламното послание там е дълго цяла страница, но кампанията е запомняща се.
Ако обаче не можете да пишете кампании така добре като самия Дейвид Огилви, то аз препоръчвам кратки текстове, особено ако се целите в пазар, където английският не е майчин език. Хората не обичат да се замислят твърде много, затова текстът трябва да е семпъл и кратък.
Ние търсим в ежедневието си лекота, а биваме бомбардирани от толкова много информация, която ни разсейва. Затова начина, по който използваме интернета трябва да е с лекота и без усилия. Не ни карайте да полагаме още усилия в разгадаването на сложни кампании и без това сме изморени!
[sws_yellow_box box_size=“620″] На 13 май LAUNCHub отвориха новата процедура по кандидатстване за финансиране на стартиращи компании. Прозорецът е „активен“ до 9 Юни 2014. Вече нямаме търпение да ви срещнем и да ви запознаем с менторите, които ще бъдат поканени за юнския Long Weekend, където целта на фонда е да идентифицира най-добрите инвестиционни възможности от най-обещаващите предприемачески екипи, които искат да развият бързо бизнеса си.
Екип, визия и прогрес – предимство при разглеждане на апликациите ще имат компании в дигиталния сектор, които вече са развили своята концепция, имат изграден екип, прототип и могат да покажат първи резултати и метрики. Интерес представляват и компании, които имат предишен опит с участие в акселераторски програми или са успели да привлекат инвестиции от бизнес ангели. Процедурата за кандидатстване е отворена на сайта на фонда. Повече информация на този линк. [/sws_yellow_box]