Несъмнено разпространението на COVID-19 рязко обърка плановете на много от нас. Не даде възможност на бизнесите да се адаптират постепенно. Нанесе и ще продължи да нанася щети. Досега в криза са изпадали отделни компании или сектори. Но този път последствията от COVID-19 ще засегнат почти всички. В моменти като този изграждането на правилните комуникационни послания е ключово. Това важи както за външните комуникации, така и за вътрешните. Защото комуникацията започва отвътре навън.
Що се отнася до комуникациите в компанията, от първостепенно значение е ясният вътрешен комуникационен план. Нужен ви е повече от всякога.
Първа стъпка е да идентифицирате каналите, чрез които ще достигнете до служителите си – било то имейли, плакати, блог постове или видеа.
С изчистена и регулярна комуникация към служителите си не само ще демистифицирате страха, но ще покажете гъвкавост и емпатия.
Ако се налага да освободите хора от екипа си, поради намален обем от работа или промяна на посоката, изградете си цялостна стратегия за освобождаването им. За да се сдобиете с такава е препоръчително да се консултирате с експерт. Ние препоръчваме Олга Минева, с която работим от години и заедно създадохме пакет „Бърза помощ“ в помощ на малкия и среден бизнес по време на криза и пренастройването на бизнес процесите.
Динамичната обстановка налага и промяна на досегашните външни комуникационни стратегии.
Имайки предвид мащабите на кризата, до която ще доведе карантината от COVID-19, компаниите трябва да започнат да се подготвят за живота и бизнеса след нея още, докато реагират на текущата ситуация и се опитват да овладеят ситуацията. За някои това може да означава нови продукти, за други – нови доставчици. За всички обаче ще стане приоритет „дигиталната трансформация“.
Новите тенденции ни застигнаха преди да можем да си поемем дъх и бъдещето което планирахме се случи днес.
Преди всяка трансформация е нужна оценка на текущите активи и подготвеност. В Newtrend наричаме този етап „Oценка на дигиталното IQ” и, както можете да видите в пакетите ни за кризисен маркетинг, тя стои в основата на всяка програма. Оценката на дигиталното IQ включва одит и анализ на комуникационната стратегия, бранд мениджмънта, продуктовото портфолио и жизнения цикъл, продажбената стратегия и използвания инструментариум от всяка компания към момента на анализа, вкл. стратегия за развитие и приоритизиране на ценностите и добавената стойност, която компанията носи на своите клиенти.
На базата на тези данни се изгражда индивидуално решение и стратегия за следващите минимум три месеца, които би отнело дигитализацията и трансформацията на бизнеса и продажбените процеси.
Стъпките след оценката на щетите и изграждането на стратегията са ясни:
През последните седмици се наблюдава ръст в ТВ и онлайн потреблението. Гледането на телевизия в реално време отбелязва 13% ръст. Пазаруването онлайн, вместо в магазин бележи скок с 10%. Безсмислено е да се поддържа външна реклама, докато всички са удома и гледат телевизия или следят социалните мрежи.
В същото време вниманието на потребителите онлайн е по-ангажирано, защото сега всички потенциални клиенти търсят решение, информация и „рецепта за оцеляване“, докато преди два месеца социалните мрежи бяха предимно място за забавление.
Променят се потребителските навици и приоритети.
Без съмнение кризата е изпитание за всички. Компаниите, които заложат на адаптация, бързина и креативност, не само ще успеят да излязат успешно, но и да надградят постигнатото от тях досега.