Нюзлетърът не е за всеки

бюлетин

Нюзлетърът (newsletter) е един от ключовите маркетинг инструменти. Противно на много схващания обаче не всеки бизнес се нуждае от подобен бюлетин, който да изпраща на своите настоящи или бъдещи клиенти.

Имам ли нужда?

Шефката ви – умна, интелигентна и практична дама ви е дала задача да създадете и поддържате седмичен бюлетин, с който, според нея, ще задържате и привличате клиенти. Уви, вие изобщо не споделяте ентусиазма й, но не и приятно да върнете на бюрото й проекта без да сте го разработили. Помислете от тази гледна точна. Ако бюлетинът не е подходящ за вашия бизнес, времето, което ще отделите за него, може да бъде инвестирано в нещо много по-продуктивно.
Преди обаче да зачеркнете идеята на своя пряк ръководител, направете няколко проучвания. Вижте дали конкурентите ви имат успешен нюзлетър, сметнете колко хора биха се абонирали за вашия, какви ресурси трябва да изхабите, за да осъществите идеята – бюджет, време, хора и т.н.
След това прегледайте целите на вашия бизнес и какво точно искате от този бюлетин. Да увеличите броя на потенциалните клиенти, да продавате повече, да създадете програма за лоялност?
Ако нюзлетърът не е използван прийом във вашия бранш, ако трябва да отделите прекалено много средства, време и хора, ако не съответства с целите на вашата компания, просто забравете. Нямате нужда от нюзлетър, колкото и модерно и забавно да звучи. Посветете се на социалните мрежи или на нови блог постове. В случай, че идеята на шефката не е толкова лоша, то ето как да започнете:
Поговорете с началството. Може нейната/негова визия за бюлетина да не е идеална, но със сигурност е добре какво се върти в главата на шефа и какво би възприел той за успех в това начинание.

Какъв да бъде бюлетинът?

Един от сериозните проблеми при създаването на нюзлетър е, че често те са претрупани, нефокусирани и се опитват да обхванат всички аспекти на бизнеса – новините за продуктите са залепени до някакво ПР събитие, публикациите от блога вървят с хвалба за новото бебе на колежката от втория етаж и т.н., и т.н. С една дума – бъркотия. Имейлът, независимо дали е бюлетин или не, трябва да следва един, единствен аспект от бизнеса ви. Изберете дали това ще са ПР събитията на фирмата, новите продукти или тези в промоция, новините около компанията и т.н.
Страхотен пример за подобен бюлетин е този на сайта BuzzFeed В платформата се пише за какво ли не, но те изпратиха на своите клиенти специален нюзлетър, посветен само на котките. Да, не слагат всичко, което се сетят. Следват темата и се придържат към нея. Изследвания показват, че ако статиите са целенасочени, те имат много по-голям ефект върху аудиторията, отколкото ако направите миш-маш.

Балансирайте съдържанието

Добрият бюлетин съдържа 90% образователни материали и 10% рекламни. Колкото и да ви се иска, едва ли вашите клиенти копнеят да слушат само и единствено за невероятните промоции, които правите. Въпреки че ви обичат, те получават подобна информация от къде ли не, ето защо е важно да бъдете интересни.
Любопитен пример е известен американски сайт за обувки, който първоначално пуска бюлетин предимно с интересни и забавни материали, посветени на тази тема (последните модни тенденции, нови материи и т.н.). С промяна в ръководството обаче тази политика била променена и започнали да изпращат на клиентите си основно реклами и то не веднъж седмично, а доста по-често. Само след няколко дни 30% от хората, които в миналото желаели да получат бюлетина, се отписали за тази „услуга“.
Бъдете коректни. Практиката показва, че много сайтове предпочитат да атакуват своите настоящи и потенциални клиенти с големи банери „Абонирайте се“ още на началната страница на своя сайт. Важно е, когато казвате на потребителите какво им предлагате, да ги уведомите точно какво ще им изпращате – какво ще е съдържанието, през какъв период ще го получават. Това драстично ще намали броят на отписалите се и ще предотврати вашия нюзлетър да попадне в папка спам на електронната поща.

Избягайте от скуката

След като вече сте решили какво да включите в своя бюлетин (любопитни новини например), бъдете креативни и променяйте темите на всеки имейл. Не повтаряйте едно и също през 2-3 бюлетина. Колкото по-различни са темите, толкова по-добре. Тайната на добрия нюзлетър е да бъде отворен през първите минути/ до час след като бъде изпратен. След това имейлът просто потъва назад в пощата и буквално се губи.
Изберете един основен призив за действие. Решете какво искате от абонатите си и им кажете – дали да кликнат, за да прочетат дадена статия, дали да си купят билет за събитие, дали да отидат в магазина със специално напечатан за отстъпка талон. Не смесвайте призивите за действие в един бюлетин. Хората, които го получават, трябва да знаят добре какво искате от тях.
Не прекалявайте с цветовете. Може би искате червено каре най-отгоре или сини точки в средата, но… най-добрият вариант е да работите на бяло поле и тук-там да си позволите някой от цветовете на вашия бранд. Това помага читателят да възприеме текста по-лесно и не натоварва очите. Когато говорим за мобилни устройства пък, белият фон улеснява получателя да кликне върху линка/бутона за връзка, който сте му изпратили.

Не прекалявайте с текста

Живеем в забързан свят, в който всяка минута е важна. Вече никой не би се зачел в текст, дълъг колкото „Война и мир“. Може да искате да излеете душата си в бюлетина, но по-добре се въздържайте. Текстовете в нюзлетъра трябва да са кратки, ясни и съдържателни.
Съчетайте изображение и текст. Много хора смятат, че една картинка ще свърши повече работа от 1000 думи. Но! Спомнете си за десетките нюзлетъри, които сте получили, а поради една или друга причина изображенията изобщо не са се визуализирали на вашия екран. Ето защо всяка картинка трябва да се придружена с много кратък текст, за да сте сигурни, че получателите ще знаят какво им изпращате.
Улеснете хората да се отпишат. Разбира се, никой не иска клиентите му да се отписват от бюлетина, но и това се случва. Не използвайте завъртени фрази като: „Променете комуникацията си с нас“ и не крийте бутона за отписване зад някакво изчанчено изображение. Ако човек не иска да получава вашия бюлетин, няма защо да го мъчите. Дори да не успее да се отпише, той ще продължи да игнорира съобщенията ви и може да ги маркира като спам, което от своя страна вреди само и единствено на вас.

Време е за тест

Всички тези основни принципи при изграждането на един нюзлетър няма да струват и пукната пара, ако не тествате сами. Всеки бизнес е различен, всяка аудитория има своите предпочитания и само тестът и валидацията ще ви помогнат да направите най-добрия бюлетин за компанията ви. Експериментирайте. Намерете своята тайна съставка, която ще ви осигури лоялността и одобрението на клиентите. Може вашите клиенти да харесват по-забавните, дори по-шарени мейли, или пък да предпочитат само един бутон с „Виж промоциите“. Може да харесват само текстове или само снимки. За да валидирате своя избор, трябва много сериозно да анализирате обратната връзка, която ви изпращат потребителите.
Каквото и да решите, не забравяйте тези основни принципи:

  • Бъдете кратки;
  • Мислете за мобилните телефони. (Бюлетинът трябва да се вижда добре и на екрана на смартфона);
  • Поднасяйте интересно съдържание;
  • Тествайте (Дори да се наложи да изпращате няколко вида бюлетини на своите колеги, които да ви дадат обратна връзка).
    Ако имате съмнения, въпроси или нужда от помощ за своя бюлетин, пишете ни.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php