S.A.V.E. е новият маркетинг микс

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-image35357095

За хората, занимаващи се с маркетинг, по пряк или косвен начин, 4 P’s (т.нар. четири П-та) са до болка познати. В университета ни казваха, че „и на сън да ни бутнат“, трябва да ги знаем. Дойде времето да разчупим стереотипите и да се наместим към статуквото, тъй като маркетинг индустрията е всичко друго, но не и статична. Време е за новите четири П-та, вдъхновени от явлението Интернет.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-image35357095

Традиционният маркетинг микс е създаден през 1960 година от Джереми МакКарти и съдържа следните елементи:

  • Продукт (Product)
  • Цена (Price)
  • Промоция (Promotion)
  • Място/Дистрибуция (Placement)

Широката употреба на Интернет през последното десетилетие накара въпросните 4 П-та на МакКарти да изглеждат меко казано архаични и неадекватни на ситуацията. Според 5-годишно проучване на Харвард, традиционният маркетинг микс ограничава предприемачите и маркетолозите на B2B пазарите. Според Едуардо Конрадо от Motorola, рамката S.A.V.E. е новият тренд сред маркетолозите и заменя четирите П-та.

S (Solution) – Фокус върху решението, вместо продукта

Практиката е компаниите да отделят задълбочено внимание на характеристиките и функциите на продуктите си. В 21 век, обаче, не това стои в основата. На първо място е потребителят заедно с неговите нужди и реалността показва, че това, което има значение за потребителите е дали продуктът предлага решение на техните проблеми. Ето защо при разработката на нов продукт, първият въпрос, на които е необходимо да си отговорите е какви са нуждите/проблемите на потребителите и как ще ги задоволя? Откриете ли решението, потребителите ви ще бъдат доволни.

A (Access) –  Фокус върху достъпа, вместо мястото

В технологичния век, в който живеем, броят на компаниите, работещи онлайн расте с бърз темп. Независимо от местоположението на потребителите ви, те могат да достигнат до вас и продуктите ви с един „click“, ако, разбира се, предлагате тази услуга. Става ясно, че елементът Място вече не е от значение, а това, върху което компаниите трябва да се фокусират и да работят е достъпът, който осигуряват за потребителите си. Не става въпрос само за онлайн магазин, а за канали за комуникация и обратна връзка, с което потребителят да ви почувства по-близки и така да изгради доверие.

V (Value) – Фокус върху стойността, вместо цената

Разликата между цената и стойността е тънка, но от огромно значение. Когато потребителите кажат, че продуктът ви е прекалено скъп, най-лесното е да смъкнете цената. Вместо това, обаче, се замислете за стойността на продукта и увеличението й. Защото цената има значение за потребителите, но ако те знаят, че продуктът ви е с висока за тях стойност, са склонни на компромис с цената.  Традиционният маркетинг микс не отдава значение на стойността, но за изобилстващия от конкуренти пазар, на който работим днес, цената е просто формален измерител и е далеч недостатъчна.

E (Education) – Фокус върху образованието, вместо промоцията

Образование тук разбираме като информираност на потребителите. Отново благодарение на Интернет, традиционната промоция се превръща в нещо повече. Посредством различните комуникационни канали – уебсайт, блог, социални мрежи и т.н. – компаниите получават информация за потребителите си, и обратно. Потребителите своевременно се информират относно всичко, което се случва с продукта – ъпдейти, нововъведения, нови модели и др. По този начин те се чувстват спокойни и изграждат доверие в марката.

MarketingPuzzle

Компаниите, които продължават да прилагат традиционния маркетинг микс рискуват съвсем скоро да изпаднат от пазара. Колкото по-бързо осъзнаят, че нуждите и желанията на потребителя са на първо място, толкова по-добре. Моделът S.A.V.E. е адекватен към настоящата ситуация и щом се приложи правилно, резултатите не закъсняват.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php