Дигитализацията вече не е лукс, а новата необходимост

desi-main_graph-page_0

България е на последно място от 28-те страни членки на ЕС в Индекса на Европейската комисия на навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI) за 2020 г. (в изследването е включена и Великобритания, независимо от раздялата с ЕС.) Пред нас са Гърция, Румъния, Италия и Кипър. На първо място в класацията се нареждат Финландия, Швеция, Дания и Нидерландия.

Въпреки че може да се похвалим с една от най-бързите интернет връзки в Европа, страната ни продължава да е на опашката по навлизане на цифровите технологии вече няколко години. Изоставаме както на държавно ниво, така и на корпоративно и персонално. За съжаление принудителната карантина, следствие на COVID-19, ни показа колко важно е да сме част от глобалната интернет мрежа и как без нея много компании не са конкурентни.

Данните на Европейската комисия сочат, че България се справя сравнително добре в областта „Свързаност“, особено по отношение на широкия достъп до свръхвисокоскоростни и мобилни широколентови мрежи.

Постигнали сме и напредък в измерението „Цифрови и обществени услуги“, но въпреки това сме под средното ниво. Важно е да се отбележи, че в това измерение влизат електронното правителство и здравеопазване, които все още са на крайно незадоволителен етап спрямо останалите държави в съюза. Пандемията от COVID-19 ускори процесите, но все още сме далече от реално работещи електронни услуги. Стига се до абсурдни ситуации, при които потребителите могат да се възползват от отделни електронни услуги, но в крайна сметка почти винаги се налага да отидат „на място“ и да се сблъскат в тежката бюрокрация. Направиха се бегли опити в сферата на преброяването от страна на Националния статистически институт, а дебатът за електронно гласуване на предстоящите избори вече не е на дневен ред.

За съжаление страната ни е много назад по отношение „Човешкия капитал“ или с други думи –  цялостното равнище на уменията в областта на цифровите технологии. Положителната новина е, че все повече хора придобиват умения над основните, но въпреки това изоставаме драстично на фона на останалите европейски държави. Недостатъчно са компаниите, които инвестират в обучения на своите служители. Факт е, че все още много българи смятат, че умението им да използват търсачка е напълно достатъчни.

България е доста под средното равнище и в измерението „Внедряване на цифровите технологии“. За съжаление фирмите у нас все още не са се възползвали в пълна степен от възможностите, предоставяни от онлайн търговията. Притеснителен е фактът, че този показател намалява в сравнение с 2018 и 2019 г.. Тоест фирмите в България все още не осъзнават абсолютната необходимост от дигитализация на бизнеса си и ползите от това.

Липсата на достатъчно дигитални умения, както и нежеланието на много работодатели да прехвърлят част от бизнеса си онлайн водят и до ниските показатели в измерението „Използване на интернет услуги“. Едва 65-66% от българите използват интернет. Процентът на хората, които никога не са влизали в интернет е малко под 20. Повечето хора предпочитат да използват глобалната мрежа за разговори, сърфиране в социалните мрежи или четене на новини. За съжаление малък процент от потребителите се възползват от различни онлайн услуги.

„Редица българските компании не осъзнават, че дигитализацията е задължителна част от развитието им. Днес вече не си конкурентноспособен, ако не следваш тази тенденция. Дигитализацията не е лукс, а необходимост. Всички видяхме какво се случи през първите месеци на изолация в началото на годината. Офлайн бизнесите бяха принудени да затворят врати, а онези, които бяха достатъчно гъвкави и бързи се прехвърлиха в онлайн пространството. Именно те спечелиха. За поредна година България е на опашката по отношение цифровите технологии, а това трябва да се промени. Бизнесът трябва да разбере, че дигитализацията ще му донесе само печалба.

В нашата компания обичаме иновациите, технологиите, автоматизацията и дигиталното време, в което живеем. Харесва ни да надникваме в бъдещето и да провокираме то да се случи, особено когато това носи нови пазарни дялове и продажби.“, казва Ивелина Атанасова – Генчев, основател и стратегически лидер в „Нютренд“.

Агенцията насърчава дигиталната трансформация в българския бизнес и хвърля усилия в подпомагането на малките и средни предприятия в тази насока. Ето защо „Нютренд“ издаде безплатен наръчник за дигитална трансформация. Компанията стартира и подкаст, в който всеки ден експерти разглеждат различни реални казуси и дават насоки и съвети – radio.newtrend.bg.

Динамичните времена наложиха и създаване на специализиран маркетинг пакет за овладяване на промяната, както и програма за маркетинг автоматизация на онлайн магазини – digital.newtrend.bg. Не на последно място „Нютренд“ разработи и специална програма за дигитална трансформация в помощ на един от най-засегнатите сектори – този на недвижимите имоти – imoti.newtrend.bg.

 

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php