В случай, че сте администратор на една или повече Facebook страници, то сте си задавали въпроса на какво се дължи спадът на вашия Organic reach. Organic reach (букв. „органично достигане“) е броят на хората, до които ще достигнат публикациите на страницата ви безплатно. И тъй като през последните месеци се наблюдава спад в тези цифри, от социалната мрежа решиха да разяснят причините за това.
Причините са две. Първата е съвсем логична. Всеки ден във Facebook се споделя все по-голямо количество съдържание. Ако се върнем само три години назад, лесно ще забележим, че количеството съдържание прогресивно се увеличава. Днес потребителите притежават не само компютър вкъщи, но таблети, смартфони и т.н., което улеснява споделянето. Това от своя страна, води до средно 1 500 публикации в News Feed-a на потребителя при всяко вписване в социалната мрежа. За потребителите, с голям брой приятели и харесани страници, тази цифра може да достигне 15 000!
Резултатът от тези цифри е огромна конкуренция кой и какво да излезе на предни позиции в потока с новини. През месец април, TechCrunch публикува информация, че за последната година броят на харесаните страници от всеки потребител, е нараснал със средно 50%. По-този начин конкуренцията става още по-ожесточена.
Втората причина произтича от първата. За да овладее „жестоката“ конкуренция, социалната мрежа установи алгоритъм на работа на News Feed-a, с помощта на който потребителят вижда публикации, които в най-голяма степен са релевантни за него. Алгоритъмът непрекъснато бива променян, поради прогресивното нарастване на количеството съдържание. Резултатът – от 1500+ публикации, броят им спада до приблизително 300, които се показват в низходящ ред (от най-важните до най-маловажните).
Ще приемем, че цялото съдържание са 1500 публикации. И ще си представим какво се случва – вписвате се във Facebook с идеята, че разполагате с пет минути и искате да видите най-важното. 1500 публикации за пет минути. Едва ли ще успеете да разгледате повече от 100, от които в най-добрия случай, само десет ще са важни за вас.
От проучванията на Facebook, става ясно, че потребителите са доволни от News Feed алгоритъма, който им осигурява едно „по-добро и по-обвързващо преживяване“.
Този въпрос със сигурност вълнува администраторите на страници, които след като забележат спад в цифрите (било то Organic Reach или Likes) се чувстват принудени да платят за нови фенове и др. От социалната мрежа категорично отричат това да е причината, тъй като основната им цел е „да осигурят добро преживяване за потребителите посредством качествено съдържание“. Това означава, че при всички случаи, вашето съдържание ще бъде показано на потребителите, които са ваши потенциални потребители.
Отговорът на този въпрос е от изключителна важност, имайки предвид факта, че доста хора имат грешно разбиране относно ролята на Facebook феновете. Феновете имат стойност, защото:
Важното тук е да не забравяте, че феновете във Facebook не са всички ваши реални и потенциални клиенти. Феновете ще ви помогнат да постигнете целта си, но те не са вашата цел.
„Подобно на телевизия, вестници, радио и всяка друга маркетингова платформа, Facebook е далеч по-ефективна, когато бизнесът използва платена реклама, за да постигне целите си. Вашият бизнес не винаги ще се появява на първа страница при резултатите от търсене, освен ако не сте платили за това.“
Такъв е съветът на социалната мрежа, който отново ни връща на въпроса дали всичко не е просто за пари. И все пак, Facebook е бизнес.